100 dages fest med mad
Ingen rigtig fest uden mad!
I dette blogpost samler jeg et par aktiviteter til mange fag. Det handler om at måle, veje, tælle, undersøge. Om kalorier, mad og næring. Om vægt, fylde og antal.
Jeg er sikker på, at du kan se flere muligheder i emnet end dem jeg lige ridser op.
Få eleverne til at tage 100 af noget med, der kan spise.
Det er sjovt at se, hvordan det fylder på fadene.
Når I vælger 100 kan det være ud fra forskellige enheder afhængig af klassetrin og sammenhæng.
Det kan fx være:
- antal
- gram
- kcal
- ml
I forhold til antal kan det fx være 100 æblebåde, 100 pebernødder, 100 æbleskiver, 100 M&Ms, 100 vindruer, 100 kiks, 100 rosiner osv.
Regn med kcal
Med matematik og hjemkundskab for øje er der en opgave i at regne ud hvor mange gram man skal have af en fødevare for at få 100 kcal.
Det er ret interessant at se, hvor meget eller lidt man kan få for 100 kcal af fødevarer. Samtidigt er det en helt vildt vigtig samtale at tage med eleverne: Hvorfor man IKKE skal tælle kalorier og leve sit liv efter det. Hvor lidt forskel 100 kcal gør, og hvor vigtigt det er “bare” at spise rigtig mad.
Gæt med gram
Det kan også være en opgave for eleverne at gætte hvor meget 100 gram er. Tage det fra på en tallerken -og efterfølgende veje det og tjekke, hvor tæt på de kom.